trubaduren

Thanksgiving

Kategori: Ett och annat

I fredags firade jag Thanksgiving for forsta gangen i mitt liv! Vi var i Lucillas (Reillys skolkompis) hus hos hennes familj tillsammans med Reilly Chloé och Chloés pojkvan Jasper som kom anda fran Belgien den har veckan. Vi lagade mat typ hela dagen i ett jattelitet kok och det var helt sjukt varmt. Vi gjorde tva olika casseroles, tva olika pajer och kalkon. Jag ar ganska saker pa att det var mer, men kommer inte ihag allt. Reilly sade att det egentligen ska vara massa mer saker och att ingenting blev som det skulle vara, men jag tyckte nog det var ganska gott i alla fall, kalkonen var jattegod!
Och sen tog jg bilder ocksa, en med moblen och den USB-sladden ligger hemma i mitt rum i Sverige och skrapar sa ni far se sen nar jag fatt den skickad.

Peptalk

Kategori: Musik

Arry Potterrr

Kategori: Ett och annat

Chloé, Reilly och jag bestamde oss for att ga pa Harry Potter och Dodsrelikerna Del 1, i onsdags da den hade premiar i hela varlden. Sjalvkart ar den dumma filmen oversatt till spanska. Forstod det mesta, och det hjalpte att jag last bockerna ocksa och visste lite vad som skulle handa. Men den dar brittiska underbara kanslan som hor till var helt borta, hmpf. Ska kanske se den en gang till, pa engelska den har gangen. Och det kostar ju bara 20 spann (10 pesos) sa jag antar att jag har rad. Hehe.

Ett till

Kategori: Ett och annat

Haha (eller "Jaja" som de skriver här i Argentina) jag vet att jag redan skrivit ett inlägg men nu fick jag ett supersug att skriva ett till så here goes.

Från och med igår har jag varit här i Argentina i 3 månader och det är ju helt sjukt. De flesta sade att jag skulle vara flytande i spanska nu och det är jag väl, mer eller mindre. Det är fortfarande jobbbigt att prata på spanska och jag måste alltid tänka efter när jag pratar. Ibland när jag är upprörd eller verkligen vill berätta något är det svårare och jag gör fler fel. Spanskalektionerna som jag har här har hjälpt massa, och jag tror att det skulle gått mycket långsammare utan dem. Sen är det också bra för jag får träffa min YFU-kontakt minst två gånger i veckan eftersom det är hon som ger lektionerna, och jag kan alltid prata med henne om jag har några problem.

På tisdag har vi konsert med skolan igen, vi har haft det 4 gånger sedan jag kom hit. Elsie berättade för mig att de sänder konserten live på internet så om någon i Sverige har lust att lyssna kan man göra det. Jag ska ta reda på hemsidan och lägga ut den här, så kan man lyssna om man vill.

Jag gillar min skola, fast vi har ett alldeles för långt schema. Alla mina kompisar går bara förmiddagar medan jag går både för- och eftermiddagar. Det är lite pyrt, men jag vill inte byta nu eftersom jag trivs så bra i min klass och sånt.

Hmm, vet inte riktigt vad jag ska skriva nu, ska nog gå och lägga mig. Chau!

Fars Dag!

Kategori: Musik

Ni trodde kanske att jag hade glömt, men icke sa Nicke, här glöms ingenting. Det är klart att i Sverige så är det redan måndag, men här i Argentina är det minsann söndag så det så!

Grattis kära lilla pappa på Fars dag! Älskar dig väldigt mycket ska du veta och jag hoppas att du fick en jättebra dag. Skickar massa kärlek, pussar och kramar!


Música

Kategori: Ett och annat

Okej, tänkte att ni kanske skulle uppskatta lite argentinsk (eller sydamerikansk då eftersom jag antar att de flesta på den här kontinenten lyssnar på sånt här) musik! Här lyssnas det massa på cumbia (inte riktigt säker på hur det stavas men strunt i det), reggeaton och allmän smörmusik. Det där sistnämnda kanske jag inte uppskattar helt sjukt mycket, men jag överlever. Det här är endel av det som vi brukar dansa till på helgerna.

Juan Magan - Verano Azul


La Champions Liga - Besame


Don Omar - Hasta Abajo


Nu måste jag göra min läxa till Argentinaklassen - suck och stön - hejdå!!

Uuuh

Kategori: Ett och annat

Oj, rakade spamma min blogg lite. Hoppas ni forlater mig. Och Karin, rakade ta bort din kommentar bara i farten, och ville bara saga att jag skrattade i typ en halvtimma at det den stackats tysken. Och nej, det var inte en erigerad penis, jag tror han sade att det menade fuck you, det ar typ hans grej att gora det.. Argentinare ar konstiga.

Två månader och en socka

Kategori: Ett och annat

Det är nästan lite tokroligt hur lika en del av orden är här, samtidigt som de betyder helt olika saker. Det finns säkert i Sverige också, men där lägger jag ju inte märke till det. Till exempel finns det cuarto, cuadro, cuatro, cuaderno, cuadrato. Svårt att hålla reda på ibland. Samma med media och medio. Jag har gått omkring och sagt att jag varit i Argentina i ungefär två månader och en socka, istället för i två och en halv månader. (För er som inte kan spanska betyder media strumpa medan medio betyder en halv, snurrigt) En av tyskarna som går i samma skola som mig missväxlade cajeta (kvinnligt könsorgan) och tarjeta (kontokort), vilket resulterade i att hon gick omkring i veckor och frågade om hon kunde få betala med sin cajeta. I alla fall, sitter som vanligt pa Computación och gör ingenting. Min kompis sitter här också. Han hälsar;
.l. /Chuqui.
Vet inte riktigt vad det betyder, men strunt samma, jag har givit upp lite när det gäller att försöka förstå vad argentinarna har för sig ibland.