trubaduren

Mala onda

Kategori: Ett och annat

Precis vad jag har just nu, mala onda. Dålig attitud. Men det är väl inte mitt fel att allt är så grått?



Eso es exactamente lo que tengo ahora, mala onda. Pero no es mi culpa que todo esté tan gris acá.

Here, beneath my lungs, I feel your thumbs pressing into my skin again

Kategori: Musik

Att fylla 18

Kategori: Ett och annat

Kändes inget speciellt alls. Jag fick en massa presenter i och för sig, men jag känner mig redan stor. Och allt det där som ni andra snackar så mycket om, att nu kan man ta körkort och börja klubba, börja festarååå! Nja, jag har ju inte ens börjat övningsköra. Och det där med att klubba.. Jag har ju redan gjort det i ett år, och då var det faktiskt mycket billigare, så nej, jag är inte överdrivet taggad på det heller. Är det så här det känns att vara gammal?



Cumplir 18

No se sintió muy especial. Recibí un monton de regalos, eso sí, pero ya me siento grande. Y todos los otros hablan sobre sacar sus licencias de manejar y empezar a ir a los boliches en Estocolmo. Pero yo ni empecé practicar manejar y salir? Ya hice eso por un año (y fue muuucho más barato), entonces no estoy RE ansiosa como todos piensan que deba estar. Así se siente ser vieja?

Such a doll

Kategori: Ett och annat




Es sueco!!!

Kan du vissla, Johanna?

Kategori: Ett och annat

Har fått den ganska trevliga ovanan av att vissla för mig själv lite då och då. I början gjorde jag det bara för att jag ville lära mig, men nu kommer det liksom ganska automatiskt när jag inte snackar eller gör andra saker. Det är ju trevligt tänker ni. Johanna lär sig att vissla till slut, det måste man ju kunna om man heter så, annars blir man retad av gamla gubbar och det vill man ju inte.
Jo, det var trevligt i början och så. Men det känns som att det gått lite till överdrift nu. Igår på Hemköp i mjölkdisken råkade jag nämligen busvissla en kille. Han blev jätteförvånad och vände sig om, gick väl kanske i åttan eller nian och hade nog aldrig blivit busvisslad förut. Jag väljer att tro att jag stärkte hans självförtroende, istället för att bara verka creepy, känns bättre så.




Sabés silbar Johanna?

Tengo el hábito de silbar de vez en cuando. Al principio lo hacía sólo porque me quería aprender, pero ahora lo hago automático cuando no haga otras cosas. Ahh, que lindo piensan, Johanna se aprende silbar.
Y sí, fue muy lindo por un tiempo, pero ahora lo hago siempre! Por ejemplo si hablo con alguien y hay una pausa o algo así, empiezo a silbar! Y todos me miran raro. Y ayer, en el supermercado silbé a un chico. No fue a propósito, obvio, pero él no sabía eso. Se puso muy sorprendido y me dio una mirada rara, tenía como 15 años o algo así y no creo nadie le había silbado antes. (Para ustedes argentinos capaz que no sea muy raro silbar a la gente, pero para los suecos sí.) Elijo creer que hice su día, en vez de parecer muy MUY creepy, se siente mejor así.

You can't stop the beat

Kategori: Musik



Den fick mig att dansa.


Me hizo bailar.

Helvetes jävla helg

Kategori: Ett och annat

Åh, sämst helg! Missade The Ark (SISTA SPELNINGEN NÅGONSIN!) för ett YFU-läger som bara sög jättejättemycket. Och alla bara sade att det var så skönt att vara där för ingen kan förstå dig som andra utbytesstudenter, men ALLA hade åkt till USA (vi var seriöst 4 från Sydamerika av ca 50 utbytesstudenter) och jag dog inuti. Hur ska de kunna förstå mig när de inte har en jävla aning om hur det är att vara i Sydamerika. Och när jag sade att jag hade åkt till Argentina så var det precis samma korkade frågor som jag brukar få från vanliga människor i skolan: Hur var det? Vad åt du där? Pratar du verkligen FLYTANDE spanska nu?????

ÅÅÅÅH, jag ORKAR inte! Och dumma YFU hade inte ens några lägerledare från Sydamerika, bara en som varit i Sydafrika (de tänkte väl att bara för att började på samma stavelse så kanske de blir ungefär samma sak även om de faktiskt är TVÅ HELT SKILDA KONTINENTER)

Jag blir bara less, för det finns ingen här som jag kan dricka mate eller tereré med (eller som ens vet vad det är) och det finns ingen jag kan prata spanska med eller diskutera argentinarnas galenheter med. Och alla andra har ju sitt jävla USA och det var ju bara så underbart och fint och amerikanskt.

Det värsta var att det inte var någon som lyssnade. Alla bara pratade om hur underbart deras år varit och om hur mycket de lärt sig och om alla coola saker de gjort. Jävla egoistiska människor. Fattar ni inte att de inte är någon som lyssnar? Ni skulle lika gärna kunna prata med en sten, det skulle vara precis lika givande.

Och såklart att jag blev negativ där ett tag, men det är klart. Det var värsta besvikelsen när ingen av de argentinska ledarna kom och jag inte hade någon att dricka mate med, eller ens något kokande vatten att göra maten med. Och ingen att prata om dulce de leche med, eller alfajores, eller skoluniformer, eller boliches, eller någonting argentinskt överhuvudtaget.

Våra brister gör oss till människor

Kategori: Musik

Imorgon börjar med biolgiprov, men slutar med Daniel Adams-Ray på Grönan. Vet inte om jag borde se fram emot att vakna upp eller inte.




Nuestras faltas son lo que nos hacen humanos

Mañana empieza con prueba de biología pero termina con un este artisto. No sé si quiero despertarme o no jaja.

You can't escape our biology

Kategori: Ett och annat

Biologi biologi biologi. Visste ni förresten att protisterna är encelliga växter och djur, det vill säga att de bara består av en enda cell som sköter hela organismen. Och för några dagar sedan såg jag en livs levande cell från Jonnas tunga, med kärna och allt!




Biología biología biología. Sabían que las protistas son versiones de animales y plantas unicelulares, o sea que tienen sólo una célula que hace todo el trabajo en el organismo. Y hace unos días ví una célula de la lengua de mi amiga Jonna, con núcleo y todo!

Tack hej, fuck dig

Kategori: Ett och annat

Haha, hade totalt glömt bort hur udda en del utbytesstudenter kan vara.


Jajaja, me RE olvidé tan raros los intercambistas son a veces.

Men ååååh

Kategori: Ett och annat

Missade Håkan, ska på ett födelsedagskalas nu klockan ett med HELT okända männsikor (förutom själva födelsedagsbarnet då), OCH är inte på humör för NÅGONTING idag. Dessutom missar jag värsta grejen ikväll som jag faktiskt ville gå på men som ingen annan hade tid för. Åh, sämst. Nu ska jag plugga (eller bara dö) matte, och biologi (story of my life) och sen ska jag köpa present. ÄLSKAR MITT LIV. Har tillstånd till att klaga idag, faktiskt.


Este es un día malo. Ayer íba a ir a  un concierto con mi amiga pero al final no fuimos. Hoy voy a un cumple con gente TOTALMENTE desconocida (a parte de la cumpleañera), Y no quiero hacer NADA hoy. También no voy a una cosa esta noche (y yo quería ir) solo por que nadie tenía el tiempo. Y ahora voy a estudiar (o morir)  mathemática y biología y depués voy a comprar un regalo. AMO MI VIDA. Y está permitido quejarse hoy.

-

Kategori: Ett och annat

Wäääh, drunknar i skola. Ska ta och plugga lite biologi och matte och grejer nu (vill inte vill inte vill inte), woop woop!


Tengo un monton de tareas, creo que voyu a estudiar bilogía y mathemática ahora (no quiero no quiero no quiero). Woop woop!

Du och jag, Döden

Kategori: Ett och annat

Är död, ska sova nu. Over and out.




Estoy muerta, voy a dormir. Chau.

Bilder från Oskar Linnros, tagna av moi (skojade bara)

Kategori: Ett och annat








Fotos del concierto de Oskar Linnros. Hermoso hermoso hermoso!

Lördag kväll..

Kategori: Ett och annat

.. och här sitter vi och hästar oss. Gnägg!



Es sábado a la noche..

.. y acá estamos pretendiendo de ser caballos. Prrff!

Usch så sorgligt

Kategori: Ett och annat

Oskar Linnros

Kategori: Musik

Sista konserten på länge sade han, och jag var där. Underbart, underbart, underbart!


Fuí a un concierto y fue hermoso, hermoso, hermoso!