trubaduren

Alltså ÅHH!

Kategori: Ett och annat

Är i skolan, har håltimme. KUL!

Kommer ni ihåg när jag gick i ettan och brukade göra sådana här inlägg bara för att jag inte ville se ut som värsta forever-alonern. Nu gör jag det igen, fast mest bara för att jag är uttråkad. Om jag var riktigt smart så skulle jag ju gå och plugga matte (som jag förövrigt inte fattar någonting utav) men nej, strunt i det. Spam är ju så mycket roligare.


Estoy en el colegio, no tengo clases hasta 12.20 y la hora es 11.30. Me encanta.

(Y bueno esto no pueden entender porque es sobre cosas que escribí antes que no traducía, jeje)

Lalalalalala

Kategori: Ett och annat

Idag drunknade jag i skola. Och nu ska jag plugga matte och kanske till och med lite biologi. Over and out.


Hoy morí de la escuela. Y ahora voy a estudiar. Over and out.

Oh Ceciiiliiiaa

Kategori: Musik



Ute skiner solen och jag ska städa både badrummet och mitt rum. Men livet leker i alla fall!


Afuera brilla el sol y yo tengo que limpiar el baño y mi pieza. Igual amo mi vida!

Money, money, money

Kategori: Ett och annat

Har fått massa pengar av mamma. Sitter bara här och funderar på vad jag ska göra med dem. Hur som helst känner jag mig rik och mäktig, moahaha!

Kanske borde köpa mig ett pengaträd, då skulle jag ju aldrig bli pank..


Mamá me dio un monton de plata, y estoy pensando de que voy hacer con todo. Igual, me siento rica y poderosa, moajajaja!

Capaz que me deba comprar un árbol de plata, entonces nunca me quedaría sin plata!

Bam Ba Dum Ba Dum Ba Dum Bam Ba Dum Ba Dum Ba

Kategori: Musik

Jättelångt inlägg

Kategori: Ett och annat

Alltsa, ni måste ju tro att jag är jättedepp (p.g.a. alla deppinlägg). Fast jag är ju inte det. Egentligen är jag jätteglad som person, det är bara det att ibland när jag sitter och tänker på saker jag inte borde tänka på så blir jag lite ledsen.

Och det är klart att jag saknar Argentina, men det var väl inte själva landet som jag saknar mest. Det är mer friheten, att kunna göra i princip vad man vill (i jämförelse med vad man kan göra i Sverige i alla fall) och mina kompisar, de där allra närmaste som känner mig lika bra som min syster gör. Det blir inte samma sak när man sitter i olika länder och lever olika liv att organisera Skype-möten och kunna sätta sig in i deras liv.

Det kanske är dumt att säga så här men det känns som att så nära som vi var i Argentina kommer vi aldrig att vara igen. Alltså, det är klart att jag alltid kommer att älska dem och ha tid för dem även när jag inte har det, men i Argentina sågs vi varenda dag (bokstavligen) och man blir ju nästan som en liten familj av det. Och sen när man plötsligt inte gör det, då blir det så som det är nu. Och jag älskar älskar älskar dem, och att vara med dem. Så det kanske är det jag sörjer, i grund och botten. Jag fick så mycket där borta, bara för att förlora det allt på en gång, och det är klart man blir lite depp av det.

Vad jag ville få fram av det här alldeles för långa inlägget är att jag inte är jättedeprimerad, det här är bara en jättestor omställning som jag måste vänja mig vid. Och det kommer att ta tid, och det får ta tid också. Och vanligtvis är jag ju precis som alla andra, en vanlig tjej som går i tvåan på Rudbeck liksom. Men när jag plötsligt inte har något att göra och jag sitter där på Facebook och tittar på gamla bilder eller på argentinska människors sidor så får jag bara ångest. Och det går ut över bloggen, det måste ju gå ut över något liksom. Jag kom precis på att jag faktiskt älskar mitt nya liv här i Sverige (som förresten aldrig kommer bli det samma som det var förut) även om jag får de här deppattackerna. För de är bara en bit av mitt liv. En liten ynka bit. Och jag har ju så mycket annat att vara glad för.


Post muy grande

Ustedes deben creer que soy deprimida ( por razón de todas las postes deprimidas y muy muy tristes). Pero en realidad, no soy. En realidad soy una persona muy feliz y alegre. Es que a veces cuando estoy pensando en cosas (en que no debo pensar) vuelvo un poco triste.

Y obvio que extraño a Argentina, pero en realidad no es el país que extraño. Es la libertad de poder hacer lo que quieras cuando quieras (casi) y mis amigos, los que tenía tan cerca cerca de mi corazón. No es lo mismo cuando estamos en países diferentes, vivimos vidas totalmente diferentes. Y es difícil organizar Skype y saber TODO de sus vidas.

Capaz que sea estúpido decir esto, pero siento que tan cercanas como éramos en Argentina, nunca vamos a volver así. Obvio que siempre los voy a querer con todo de mi corazón y que siempre voy a tener tiempo para ellos, pero en Argentina nos encontrábamos cada día (literalmente) y cuando es as así se vuelve en una familia casi. Y depués cuando paramos, se vuelve en como es ahora. Y los quiero mucho mucho mucho, y me encanta estar con ellos. Capaz que sea eso el razón de por qué estoy triste. Me dió tanto estar allá, y lo perdí casi todo. Obvio que estoy triste!

Bueno, lo que quería decir con este post demasiada grande, es que no soy deprimida. Solamente que esto es un cambio muy muy grande para mi y me tengo que acostumbrar. Y eso toma tiempo, y está bien. Normalmente soy una chica normal, en el segundo año en Rudbeck (mi escuela). Pero cuando no tenga cosas por hacer y veo fotos viejas o los muros argentinos en Facebook, me viene la tristeza. Recién me dí cuenta de que amo mi vida acá en Suecia (que nunca va a ser la misma como la dejé hace un año atrás) a pesar de los ataques de tristeza. Porque son solo un pedacito de mi vida. Y tengo tantos tantos pedacitos que son buenos acá.

Gaah!

Kategori: Ett och annat

Åh, bipolariteten man får av att vara utbytesstudent. Och jag är ju inte ens det längre (om man nu kan sluta med det), jag menar, jag bor ju inte i Argentina längre. Är det inte meningen att man ska sluta vara superglad i ena ögonblicket och superledsen i det andra när man kommer hem? För det här har fortsatt mycket längre än vad jag hade tänkt mig och jag ORKAR inte! Kan inte allt bara vara normalt igen?


Ah, la bipolaridad de ser intercambista. Y ni soy intercambista más (si se puede parar de ser eso), o sea, no vivo más en Argentina. No es asi que uno para de ser superfeliz en un momento y supertriste en el otro cuando vuelva a su país? Porque esto continuó mucho más que creía y NO QUIERO que continue más! Porque no todo puede ser normal de nuevo?

Smile like you mean it

Kategori: Musik

Chloé my love

Kategori: Ett och annat

JAG SKA TILL BELGIEN!


VOY A BELGICA, WOOP WOOP!

First day of school pt. 2

Kategori: Ett och annat

Jag dog ju i alla fall inte.


Lo bueno es que no morí.

First day of school

Kategori: Ett och annat

Idag börjar skolan, och bara för att muntra upp mig själv har jag målat stjärnhimlen över mitt skåplås. Känns helt otroligt att skolan börjar igen, har ju inte gått i riktig svensk skola på evigheter. Undrar hur det kommer vara, kanske inte alls särskilt farligt som jag övertalat mig själv till att det ska vara? Och undrar hur mitt schema ser ut, och om mitt skåp står på något bra centralt stället, och vilka lärare jag har (bara de är bra i Kemi B, Matte CD och Fysik A är jag nöjd).. Men den kanske viktigaste frågan är väl vad jag ska ha på mig. Hjälp!


Hoy empieza la escuela, y para quedarme positiva pinté el cielo en el cierro de mi armarito de la escuela. Es rarísimo que la escuela empieza de nuevo, no fuí a una escuela sueca por mucho tiempo, más que un año. Quiero saber como va a ser. capaz que no sea tan mal como creo? Y quiero saber como es mi horario, y si mi armarito está en un lugar central (porque la escuela es muuuy grande), y si tengo profesores buenos (si son buenos en matematica, quimica y fisica estoy satisfecha).. Y más importante, en que voy a vestirme?

Blå

Kategori: Ett och annat

Köpte massa örhängen och hade på mig min långa fina blåa kjol. Känns bättre nu typ.


Compré un monton de aritos y usé mi linda pollera grande y azul. Mejor dicho: me siento mejor.

Dansa, fastän hjärtat brister

Kategori: Musik

Det är sommarlovets sista dag, känns som att jag borde gå och göra något galet!

Men, det är grått ute, och här sitter jag i min pyamas och leker med min blogg istället. Vart tog sommaren vägen? Vart tog mitt år av semester vägen? Och är det så här det ska bli i fortsättningen? För i så fall tror jag att jag åker tillbaka till Argentina och glömmer hela den här grejen med att komma hem.




Bailá aunque el corazón se rompa

Es el ultimo día de vacaciones, siento que es el tiempo por hacer cosas locas.

Pero, está todo gris afuera, y acá estoy yo en mis pijamas jugando con mi blog. Porqué termina el verano? Porqué termina mi año de vacaciones? Así como es ahora va a ser el resto de mi vida? Si sí, creo que voy a Argentina y me olvido de esta cosa loca de volver.

Nu ljuger de

Kategori: Ett och annat



Det där är nämligen inte alls 900 bananer, vi räknade.


Jaja, perdon pero no entenderían si lo explicara.

The end of an era

Kategori: Ett och annat

Det känns lite som slutet på en era, ingen mer Harry Potter. Han har ju växt upp med mig på något sätt. Jag tror att jag var 10 eller till och med 9 när jag läste den första boken, när jag var 11 började jag läsa dem på engelska istället, de första engelska böckerna jag någonsin hade läst! (Jag och Karin kom på att vi bara hade läst 2 år engelska innan vi började läsa de engelska versionerna. Ganska coolt eller vad?)

Idag såg jag sista filmen, och även om jag visste hur det skulle sluta och vilka som skulle dö var det ändå sorgligt. Jag var iförd egengjorda pappersglasögon och ett ärr gjort av min eyeliner. Måste säga att det nästan var roligare att gå omkring i den där outfiten och se alla normala människor stirra på mig än att gå på filmen. Fast filmen var ju bra den också i och för sig.










Siento que es como el final de una era, no hay más Harry Potter. El creció conmigo en alguna manera. Creo que tenía 10 och capaz 9 cuando leí el primer libro, cuando tenía 11 empecé leerlos en inglés, mis primeros libros ingleses que había leído! (Yo y mi hermana nos dimos cuenta de que habíamos leído solo 2 años de inglés cuando empezamos leer las versiones ingleses. Copado o qué?)

Hoy vi la última pelicula, y aunque ya sabía que pasaría y quienes que morirían fue muy triste. Puesto tenía lentes (como los de Harry Potter) de papél y una cicatriz que hice con mi eyeliner. Casi fue más divertido ver la gente normal mirandome que ver la pelicula. Pero por supuesto que la pelicula estuvo muy buena también.

Saker vi lärde oss i fjällen

Kategori: Ett och annat

Sporväxternas sporer innehåller riktiga spermier inkapslade i ett skydd så att de ska tåla torka. Spermierna trillar ner på marken och simmar faktiskt genom vattnet i marken till nästa sporväxt som de befruktar på något konstigt sätt som jag inte kommer ihåg.




Cosas que nos aprendimos en el viaje a Laponia (el norte de Suecia)

Las esporas de las plantas de esporas contiene esperma verdadera, que está protegido para que pueda sobrevivir el seco. La esperma cae en la tierra y nada a través del agua en la tierra hacia la próxima planta de esporas que la esperma fertiliza en una manera rara que no me acuerdo.

Och jag som trodde att sommaren var över

Kategori: Ett och annat




Y yo que creía que el verano ya acabó. Acá son los artistos que voy a ver en el parque de diversiones de Estocolmo.

Ge den tid, den är värd det

Kategori: Musik




Dale tiempo, porque vale la pena.

Saker som inte lär hända

Kategori: Listor

1. Jag kommer att städa mitt rum idag.
2. Jag kommer inte att bryta ihop och dö första dagen tillbaka på Rudbeck.
3. Jag kommer att förstå hur jag loggar in på CSN.
4. Jag kommer att få allt jag önskar mig i födelsedagspresent.
5. Jag kommer att komma ihåg att ringa Nina Sterckx på måndag om mina eventuella spanskatentor.

Nä, de här sakerna lär ju faktiskt inte hända.


Cosas que probablemente no van a a pasar:

1. Que limpie mi pieza hoy.
2. Que no tenga un breakdown y muera el primer día de escuela (que es el martes que viene).
3. Que entienda cómo tengo que hacer para entrar en la página de estudiantes.
4. Que reciba todo que lo que quiera de regalos para mi cumple.
5. Que me acuerda de llamar a mi profesora de español el lunes para hablar sobre mis pruebas de español.

No, me parece que estas cosas en serio no van a pasar.

Svamlar

Kategori: Ett och annat

Tydligen är jag mainstream, fast på ett bra sätt. Och idag träffade jag Michaela (och Katarina) som jag inte träffat på över ett år och det kändes precis som igår med undataget att hennes hår såg annorlunda ut. När kommer det ögonblick då jag blir nöjd med mitt liv här i Sverige och slutar tänka att jag skulle bli lyckligare i Argentina?


Hablando al pedo

Soy mainstream, pero en una manera buena. Y hoy me encontré con Michaela (y Katarina) que no me encuentro con hace un año y sentí como si fuera ayer que nos despidimos, con la excepción de su pelo que se veía diferente. Cúando va a llegar ese momento donde me siento satisfecha con mi vida acá en Suecia y paro de pensar de que estaría más feliz en Argentina?

I like

Kategori: Musik

Trött

Kategori: Ett och annat

Har fått reda på att när jag är överdrivet trött blir jag helt SJUKT konstig. Det är väl kul att veta, jag menar alla har väl sina konstiga moments då och då och det är bra att vara föreberedd eller något, och när jag blir konstig får jag bebisröst och ett överglatt humör. Kanske inte något som överraskar särskilt mycket i och för sig.


Me dí cuenta de que cuando tenga sueño, me vuelvo MUY rara. Siempre bien a saber, o sea todos tienen sus momentos raros de vez en cuando, y cuando yo soy rara tengo voz de bebé y estoy demasiado feliz. Capaz que no sea tan sorpresante esto..

Tour Eiffel

Kategori: Ett och annat

Det är så hälsosamt och stärkande

Kategori: Ett och annat

Tillbaka från Kittelfjäll, ont i rygg, armar, ben och lite överallt annars också. Inte så konstigt när man bestiger berg, dygnar i en tågkupé avsedd för 6 tillsammans med dubbelt så många och går massa mil med regnstövlar och stor ryggsäck på ryggen. Skryter jag? Kanske, men jag har faktiskt förtjänat det.


Es tan saludable y fortalecando

Estoy de vuelta en mi casa, despues de un viaje al norte de Suecia. Me duelen mi espalda, mis brazos, mis piernas y en todos otros lugares de mi cuerpo donde ni sabía que habían músculos
. Pero no es muy raro cuando uno monta una montaña, está despierta 24 horas en un piezita de un tren para 6 personas con 12 personas y camina no sé cuántas kilómetros con botas de lluvia y una mochila grandísima. Estoy exagerando? Capaz, pero créenme cuando digo que lo merezco.

Normandie

Kategori: Ett och annat
















Say whaat?

Kategori: Ett och annat

Det är sent, borde börja fundera på vad jag ska säga till SYV-Sverker imorgon klockan halv 11 då jag ska träffa honom och diskutera min framtid på Rudbeck (rättare sagt jag vet inte om jag ska ändra eller lägga till eller vad jag överhuvudtaget ska ta mig till med min studieplan). Så då går väl jag och gör det nu, hejdå!


Es tarde, y debo empezar pensar sobre lo que voy a decir al hombrecito en mi escuela mañana a las 10.30 cuando lo voy a ver para discutir mi futuro allá (más o menos que no sé que voy a hacer con lo que voy a estudiar etc.). Asi que voy a hacer eso ahora. Chau.

Lyckan som uppstår när mamma räddar mina gamla jeans från ett år gamla fettfläckar och jag faktiskt fortfarande passar i dem, YES!

Kategori: Ett och annat



Och NU ska jag faktiskt åka, HEJDÅ!


Mi mamá rescató mis jeans que son re viejos y que me encantan, y que todavía me quedan, YES!

Y AHORA me voy, CHAU!

Titta vad jag köpte i La France!

Kategori: Ett och annat



(I väntan på att mamma och pappa blir färdiga för avresa mot landstället)


Mirá que me compré en Francia!

(estoy esperando para que m+p se hagan listos para ir al campo)

If I ever leave this world alive

Kategori: Musik

Drar ut på landet nu, ha det kul utan mig! Och den här låten är jättebra.




Voy al campo, que se diviertan sin mi! Y esta canción es muy buena.

Lalala ingen vet vad det är jag tänker på

Kategori: Musik

Långben - fortsättningen

Kategori: Ett och annat

Har nu dödat långbeningen. Ansåg det nödvändigt för att jag ska kunna sova lugnt i natt fast det känns ju inte så bra att döda en stackars oskyldig insekt bara för att den råkade flyga in i fel rum. R.I.P. Långben.



Maté al bichote. Me pareció que era la única solución para que pueda dormir esta noche, aunque no me siento muy bien por sacar la vida de un pobre bicho solamente porque apareció en la pieza equivocada. R.I.P. Bichote.

Långben

Kategori: Ett och annat

Alltså, det finns en jättestor långben i mitt rum just nu. Alltså, helt sjukt stor. Har försökt med att berätta för den att den inte är välkommen här med det verkar som att den inte förstår riktigt. Tänk om den biter mig? Är rädd för den uppenbarligt blodtörstiga långbeningen.



Hay un bichote en mi pieza. Es gigantesco. Traté de decirle que no esté bienvenido acá pero me parece que no entiende. Capaz que me muerda? Tengo miedo de esta cosa que obviamente desea mi sangre.

Lazy song, lazy day

Kategori: Musik

Tillbaka från Frankrike och har tappat massa español, KUL.
Idag har jag bara tittat på MTVs My Life as Liz (underbar serie), och städat (fast bara lite), ännu roligare.





Volví de Francia y perdí mucho de mi español, RE bien.
Hoy miré My Life as Liz (me encanta!) todo el día y limpié (pero solamente un poco), mejor aún.